söndag 22 december 2013

Bokrecension: Dark Lover av J R Ward

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON.
Med tanken att för skojs skull bredda mitt läsande och prova nåt helt nytt fick jag för mig att jag skulle ge romantikgenren en chans. Jag har alltid varit förtjust i vampyrer, och eftersom denna bok dök upp med väldigt högt betyg i flera personliga rekommendationslistor (bl.a. på Goodreads.com och Boktipset.se) så kändes den som ett lätt val.

Det tog mig en mindre evighet att läsa ut Dark Lover av J R Ward, måste jag erkänna, och nu så här efteråt vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om den heller… ‘tidsfördriv’ är nog det bästa sammanfattande ordet, tror jag.

Med tanke på beskrivningen och de kommentarer jag hade läst förväntade jag mig nog nåt mer åt dark fantasy-hållet, med inslag av erotisk romantik och humor, men det här kändes ju tyvärr varken intressant, spännande eller sexigt… definitivt inte ett endaste dugg romantiskt. Jag har ju inget att jämföra med, men kan inte låta bli att tänka att ifall genrens “bästa” böcker är i den här stilen så är det nog ingenting för mig; då läser jag hemskt mycket hellre om Anne Rices The Vampire Chronicle ännu en gång…

Handlingen är inte mycket att hurra för, det kändes faktiskt lite som att det inte hände nåt alls. Språket är enkelt och lowbrow, vilket speglar boken som helhet. Huvudpersonerna upplevde jag som rätt endimensionella, stereotypiska och intetsägande, samtidigt som dialogerna kändes ansträngda och överdrivna. Relationerna mellan de olika karaktärerna kändes extremt förenklade och platta, de gav mig inget som helst intryck av relativ trovärdighet eller inlevelse, och de “sexiga” scenerna kändes bara löjliga på ett klumpigt och skrattretande sätt.

Det jag gillar med boken är omslaget. Jättesnyggt! Det syns inte så bra på bilden, men den röda färgen är jättehärlig och trycket har ett slags metallickänsla; väldigt läckert och passande.

En annan sak som talar för boken är att den trots allt är väldigt lätt att läsa, inte trög alls. Även fast Dark Lover inte egentligen intresserade mig som så, så funkade den faktiskt rätt okej som tidsfördriv vid tillfällen då jag egentligen inte hade nån ork alls att engagera mig i läsandet. Lite som att slötitta på repriser av tråkiga Buffy-avsnitt på tv, ungefär.

Lättläst och ytligt tidsfördriv.

Klumpig och skrattretande vampyrerotik som lämnar väldigt mycket att önska.

//Em