torsdag 26 december 2013

Bokcirkeln tycker till om: Smittad av Johanna Strömqvist

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
 Sommaren är skoningslös. Stockholms gator dallrar av hetta, människor är otåliga och lättretliga. "Längtar ni efter hösten?" frågar tidningarna, när de inte rapporterar om slagsmål, mord och den våg av våldsamma kvinnoöverfall som drar genom staden. Maria och Katrin ser sig noga om när de går hem från krogen, eller efter att ha spelat i replokalen. Men för Maria hamnar allt i skymundan när hon drabbas av den stora passionen. Det är helt oväntat: Katrins kompis Emmy har gnistrande gula ögon, och på många sätt är hon Marias motsats. Emmy känner alla, hon går före i krogköer, hon väjer inte för något eller någon. Svärtan inom henne skrämmer och fascinerar, och alla tycks förälskade i henne. Maria har aldrig känt så för en tjej förut! Men när de blivit ett par upptäcker Maria att Emmy är involverad i något mer fasansfullt än hon kunnat drömma om. Är allt bara en skrämmande lek, eller har Maria kommit i kontakt med någonting övernaturligt? (text från förlaget)

Anette tycker:

Det är lite spännande att läsa en vampyrroman som utspelar sig i Stockholm, och det märks att Johanna Strömqvist skriver om en stad hon är välbekant med, vilket i sig gör att romanen känns extra trovärdig. 
Vampyrtemat är inte överordnat i Smittad. Det här är främst en roman om vänskap, kärlek och identitet, vilket jag tycker är befriande och mycket sympatiskt. Vampyrerna finns där, men mer som obehagliga, halvkriminella och brutala varelser än som blodsugande och övernaturliga väsen.
Det här gör också att Smittad kan hitta fler läsare än om det varit mer utpräglad vampyrlitteratur, vilket jag tycker är bra eftersom jag verkligen gillar det här. Jag ser fram emot att läsa den andra, ”På gränsen”.

Betyg: 3/5

Em tycker:

Smittad föll mig tyvärr inte alls i smaken. Det fanns inget i språket som tilltalade mig, jag blev väldigt snabbt trött på allt intetsägande nonsens i dialogerna, karaktärerna framställdes på ett sätt som gjorde det väldigt svårt för mig att relatera till dem, och handlingen lyckades dessvärre aldrig fånga mitt intresse. Jag gav upp ungefär en tredjedel in. 

Betyg: 1/5

Cicci tycker:

Det går väldigt långt in i boken innan det kommer upp något om vampyrer och jag hinner tröttna. Den här höll jag på att ge upp, orkar inte läsa om alla jobbiga tonårsproblem med fylla, droger och destruktiva beteenden, men så i slutet ryckte den upp sig helt plötsligt. Realistiskt skriven om en varm sommar i Stockholm om kärlek, hårdrock och vampyrer.

Betyg: 2/3

Emma tycker:

Mitt i den hetaste sommaren Stockholm har upplevt i mannaminne spirar kärlekshistorien mellan Maria och Emmy. De är unga och vansinnigt förälskade, men något rör sig i Emmys liv som inte borde vara där, något som långsamt suger livet ur henne. En fin första-kärleken-berättelse, blandat med frustrationen kring att ha en overklig och komplicerad omvärld.

Betyg: 3/5

1 kommentar:

  1. jag håller med Em tankar flög iväg åt ett annat håll när jag läste så jag slutade efter ett par kapitel /kerstin

    SvaraRadera